B.1 Verhoging budget Marketing Groningen
De gemeente Groningen en de provincie hebben afgesproken om vanaf 2024 Marketing Groningen te subsidiëren voor de marketing van Stad en Ommeland. Deze afspraak komt voort uit overleg tussen Nationaal Programma Groningen (NPG), het Akkoord van Groningen, gemeente Groningen en de provincie om verdere invulling te geven aan het merkmanagement van de provincie Groningen. Marketing Groningen is hierbij verantwoordelijk voor het onderwerp Vrijetijdseconomie & Gastvrijheid.
Om uitvoering te kunnen geven aan de gemaakte afspraken is, aanvullend op reeds beschikbare middelen, € 0,24 miljoen per jaar benodigd. Voor de periode 2024-2028 betreft dit derhalve € 1,21 miljoen. Wij stellen voor dit bedrag te dekken uit de Algemene middelen.
B.2 Merkmanagement
Eén van onze ambities is het creëren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven, instellingen en werknemers. Goede positionering van de provincie Groningen als innovatieve en aantrekkelijke regio voor bedrijven/instellingen/werknemers om zich te vestigen, is daarbij een voorwaarde. Het doel is om via integraal merkmanagement een gedragen merk + verhaal Groningen te hebben en te houden en te laten zien wat Groningen te bieden heeft.
In de afgelopen periode is door een extern bureau (in opdracht van de gemeente Groningen en het Akkoord van Groningen) onderzoek gedaan naar Marketing Groningen. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek hebben de gemeente Groningen, het Akkoord van Groningen, het Nationaal Programma Groningen en provincie Groningen aangegeven meer regie op het merkmanagement en op de vermarkting van de provincie te willen.
In dit kader wordt een nieuwe tijdelijke projectorganisatie voor economische marketing en merkmanagement ingericht, zodat we gezamenlijk met bovengenoemde partijen de samenwerking en randvoorwaarden kunnen verbeteren. De verschillende partijen dragen elk bij aan deze projectorganisatie.
Voorgesteld wordt om voor de inrichting van deze tijdelijke projectorganisatie incidenteel voor 2024 een bedrag van € 0,14 miljoen beschikbaar te stellen. Wij stellen voor dit bedrag te dekken uit de Algemene middelen. In tegenstelling tot de toeristische promotie betreft het hier met nadruk een eenmalige bijdrage. De breed economische marketingactiviteiten zijn namelijk belegd bij de NOM. Overigens worden deze activiteiten ook bewust enigszins afgebouwd, aangezien de focus meer komt te liggen op uitbouw van het bestaande bedrijfsleven en de acquisitieactiviteiten enigszins worden teruggeschroefd.
B.3 80 jaar Vrijheid
In 2025 is het 80 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde. Net zoals bij 75 jaar vrijheid bestaat het voornemen dit moment te gedenken met een landelijk programma, waarin ook de provincies financieel en inhoudelijk participeren.
Landelijk vindt de coördinatie van 80 jaar Vrijheid plaats vanuit het Nationaal Comité 4 en 5 mei. De aanpak per provincie verschilt. Sommige provincies hebben een projectorganisatie ingericht, andere provincies stellen alleen een subsidieregeling open of verdelen een budget tussen alle gemeenten voor lokale activiteiten. Ook de beschikbare budgetten verschillen per provincie. De provincie Groningen heeft ervoor gekozen om te werken met een penvoerder (Museum aan de A) die een aanvraag doet namens alle aangesloten organisaties. Met een dergelijke aanpak is ook gewerkt rond 75 jaar Vrijheid.
Via grote én kleine tentoonstellingen, theater- en muziekvoorstellingen, debat, spoken word en verhalende routes staat Groningen in 2025 stil bij wat vrijheid betekent, wat het effect is van oorlog op burgers, hoe we de lessen die we leerden door kunnen geven en wat we zelf - al dan niet op kleine schaal - kunnen doen om vrijheid te waarborgen. Er zijn circa 80 organisaties/instellingen aangesloten bij het initiatief. De totale geraamde kosten van het project betreffen ca. € 0,9 miljoen.
Om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande activiteiten wordt voorgesteld om, aanvullend op reeds binnen budgetten beschikbare middelen, incidenteel voor het jaar 2024 € 0,16 miljoen beschikbaar te stellen. Wij stellen voor dit bedrag te dekken uit de Algemene middelen.